انجام پایان نامه زنجیره تامین | نمونه فصل 5 پایان نامه صنایع

انجام پایان نامه زنجیره تامین | نمونه فصل 5 پایان نامه صنایع

نتیجه حاصل از انجام پایان نامه زنجیره تامین حاضر

مدل مطرح شده در انجام پایان نامه زنجیره تامین حاضر در قالب مسئله مکانیابی – تخصیص هاب پوششی با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت برای هر هاب و همچنین تخصیص چندگانه برای هر گره غیر هاب که شامل نقاط تولیدکننده و مشتری می گردند بیان شده است(Capacitated Multiple Allocation Hub Covering Location Problem ) . جهت تحقیق و پژوهش در انجام پایان نامه زنجیره تامین  حاضر مدل مذکور را به این دلیل انتخاب کرده ایم که با توجه به کاستی های موجود در زنجیره تامین که امروزه در دنیای واقعی با آن رو به رو هستیم از قبیل محدود بودن تسهیلات ، منابع انسانی ، منابع مالی ،... نیاز به بهینه کردن حمل و نقل ها و ارتباطات میان لایه های مختلف موجود در زنجیره تامین می باشد و با توجه به محدود بودن منابع مالی باید همواره در صدد حداقل کردن هزینه ها که حاصل حداقل کردن یا به عبارتی بهینه کردن استفاده از منابع مختلف می باشد باشیم.
با بررسی ادبیات موضوعی که در فصل 2 مطرح شده است قابل مشاهده می باشد که مطالعات زیادی در زمینه مکانیابی و تخصیص شبکه های هاب در زنجیره تامین انجام گرفته است. ادبیات شامل انواع مختلف مکانیابی تسهیلات ، انواع مختلف مکانیابی – تخصیص هاب با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت یا بدون در نظر گرفتن آن و همچنین با تخصیص چندگانه یا تخصیص منفرد انجام شده است. اما تاکنون هیچ مطالعه ای در زمینه مدل مطرح شده در انجام پایان نامه زنجیره تامین حاضر انجام نگرفته است ، به عبارت دیگر تاکنون مدلی از مکانیابی – تخصیص هاب با در نظر گرفتن همزمان محدودیت ظرفیت برای هر هاب و تخصیص چندگانه برای هر گره غیر هاب صورت نگرفته است. 
از آنجایی که واقعیت کم بودن منابع همواره در دنیای واقعی وجود دارد بنابر این نیاز به در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت در میزان انتقال یا جمع آوری جریانات (تقاضاها) برای هر هاب وجود خواهد داشت ، از طرفی با توجه به اینکه هدف از مدل بیان شده ، کمینه سازی هزینه ها و بهینه سازی استفاده از هر هاب و بهینه سازی استقرار هر هاب در مکان اولیه یا جدید می باشد پس نتیجه گرفته ایم که تخصیص نقاط غیر هاب به گره های هاب باید به صورت چندگانه صورت گیرد تا هر گره قادر باشد با تغییر شرایط همواره بهترین (بهینه) مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند.
از مزایای مدل مطرح شده در این پایان نامه نسبت به مطالعات انجام شده در ادبیات این است که مدل مذکور قابلیت انجام همزمان تخصیص گره های غیر هاب به گره های هاب و بررسی بهینه بودن مکان قرارگیری هر هاب در نقطه پیشنهاد شده که هاب در آن مکان مستقر شده است را دارد ؛ به عبارت دیگر این مدل در مرحله اول تمامی گره های غیر هاب را با توجه به میزان تقاضای هر مقصد از هر مبدا ، به هاب های موجود تخصیص می دهد و به طور همزمان بررسی می کندکه  با توجه به محدودیت های هر هاب در میزان جریانات انتقالی یا قابل جمع آوری و همچنین محدودیت در فاصله حمل و نقل (از لحاظ هزینه و زمان) وابسته به میزان تقاضاهایی که به هر هاب تخصیص داده شده است آیا استفاده از هاب پیشنهاد شده (کاندید) در مکان اولیه بهینه است یا باید تغییراتی اعم از بستن هاب مورد نظر و یا انتقال به نقطه جدید را در مدل اعمال کرد.
جهت بررسی صحت مدل و قابلیت اجرای آن ، سه مساله متفاوت را در 3 سایز کوچک ، متوسط و بزرگ با نرم افزار Lingo 9 حل کرده ایم . قابلیت اجرا به گونه ای بوده است که برای هر سه مساله در زمان کمتر از 15 ثانیه به جواب بهینه کلی (Global Optimum) دست یافته ایم. 
مساله سایز کوچک شامل 4 مبدا ، 5 مقصد و 3 هاب بوده است، با استفاده از پارامترها ی تصادفی برای هر هاب که توسط نرم افزار Mat lab ایجاد کرده بودیم در کمتر از 1 ثانیه به جواب بهینه کلی دست یافتیم که حاصل آن 1 هاب باید بسته می شد ، 1 هاب نیاز به جابه جایی داشت و 1 هاب نیز همچنان در نقطه پیشنهادی خود باقی می مانده است. برای دسترسی به تخصیص بهینه کافی است هاب های بسته شده را از مدل حذف کرده و با هاب هایی که در مکان اولیه خود بهینه بودند و هاب هایی که به نقطه جدید در شعاع پوشش جا به جا شده اند تخصیص را انجام دهیم.
مساله سایز متوسط نیز شامل 12 مبدا ، 15 مقصد و 10 هاب بوده است که در کمتر از 1 ثانیه به جواب بهینه کلی دست یافتیم و در نتیجه 2 هاب بسته و 6 هاب نیاز به جابه جایی داشتند و 2 هاب دیگر در مکان پیشنهادی خود باقی می مانند.
مساله سایز بزرگ دارای 16 هاب ، 15 مبدا و 20 مقصد بوده است که این مساله نیز در کمتر از 15 ثانیه به جواب بهینه کلی دست یافته است و 3 هاب بسته و 4 هاب نیاز به جابه جایی در شعاع پوشش دارند و 9 هاب باید در مکان اولیه خود باقی بمانند.
از مزایای دیگر مدل مطرح شده در انجام پایان نامه حاضر قابلیت اجرا با سایر روشهای حل اعم از روشهای ابتکاری و فرا ابتکاری نظیرالگوریتم ژنتیک  می باشد .

پیشنهادات

می توان با ایجاد تغییراتی کوچک در مدل مطرح شده در این پایان نامه به مسائلی جدید دست یافت که موجب بهبود و بهینگی بیشتر در زنجیره تامین خواهند شد.
1.    می توان میزان تقاضا ها را با توزیع های احتمال در نظر گرفت و پیش بینی هایی را برای تغییرات آتی بازار انجام داد.
2.    می توان فاصله بین گره ها و میزان حمل و نقل ها را احتمالی در نظر گرفت.
3.    حالت افتتاح هاب جدید را علاوه بر 3 حالت مطرح شده در این مدل اعم از بسته شدن ، جابه جا شدن و استقرار در مکان اولیه در نظر گرفت که چنانچه تقاضاها بیش از حد افزایش یافت افتتاح هاب جدید در شعاع پوشش مطرح شود.
4.    حل مدل به کمک روشهای ابتکاری و فرا ابتکاری نظیر GA.
5.    اتخاذ مدلهای پیش بینی برای تصمیمات آینده در زمینه ظرفیت به منظور بازگشایی یا تعطیل تسهیلات.
6.    انجام مطالعات شبیه سازی سناریوهای گشایش یا تعطیل تسهیلات در گره های هاب و انجام محاسبات اقتصادی مربوطه.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با نحوه انجام پایان نامه زنجیره تامین با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۷/۲۲
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
نکاتی پیرامون پذیرش مقاله

نکاتی پیرامون پذیرش مقاله

پذیرش مقاله به معنای قبول شدن و منتشر شدن آن در یک نشریه علمی یا کنفرانس مورد قبو [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۹
|
سینا
How to write my master thesis?

How to write my master thesis?

Writing a master's thesis needs a special ability that many graduate students don't have, and this [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۸
|
سینا
اصول نگارش مقاله

اصول نگارش مقاله

راهنمای نگارش مقاله در این بخش ارائه شده است و علاقه مندان به حوضه [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۷
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب